tisdag 5 januari 2010

Gravidstatus



Beräknat förlossningsdatum: 2010-03-31
Du är i vecka: 28
Du är i månad: 7
Antal graviditetsveckor och dagar: 27 veckor 6 dagar
Antal dagar kvar till förlossningen: 85


Barnet:
35 cm och ca 1 kg. Barnet växer och ställer allt högre krav på mammas kropp. Kontakten blir intensivare och känns närmare. Puffar du lätt på magen kan du ibland få en puff tillbaka. Det kan också sparka till som en reaktion på höga ljud, även om fostervattnet dämpar något. Barnet ökar i vikt med ungefär 27 gr/dag och det har börjat drömma. Man vet att det har utvecklat sin förmåga att minnas. Lungorna mognar för varje dag och andningsövningarna blir mer frekventa.

Mamman:
Många kvinnor upplever att de nu blir mer känsliga och får humörsvängningar som de inte känner igen. Det är helt normalt. Situationen du befinner dig i är både känslomässigt överväldigande och fysiskt belastande

(texten och bild ovan kommer från Libero.se)

(bild från gravid.se)
Imorse var jag hos barnmorskan och fick följande värden:
(Gamla värden inom parantes)

HB: 119 (92)
Socker: 9,4 ( 5,6)
Blodtryck: 125/75 (100/50)
SF-mått: 28 (25) BM är lite osäker här och har skickat iväg en remiss för ett tillväxt UL i v. 30-31
Vikt: +-0 (-1) kilo
Fosterljud: 140 (134)

Ev. måste jag göra en socker belastning. Men vi väntar och kollar hur sockret ser ut nästa gång.

Har börjat få mer och mer ont i fogarna. Nästa vecka skall jag ta tag i att gå på vattengympa och simma lite. Och se till att skaffa ett bälte snabbt!
Fick en några järn och b12 mediciner för lite över en vecka sedan och dom gör att jag mår illa. Hoppas det ger med sig snart.
Men i övrigt mår jag fortfarande bättre än när jag väntade Jakob, så jag är tacksam!!

Lillebror puffar och buffar ofta. Flera gånger som dagen ger han sig till känna. Det är sååå mysigt. Jonas har denna gång fått känna bebisens sparkar måånga gånger, till skillnad från sist, då jag tror han kände en spark EN gång.

Ny magbild kommer snart ;)

3 kommentarer:

Veronika sa...

När jag gjorde socker belastningen så tog den fyra timmar. Först att vänta att få komma in sen ska skiten kallna i kylskåpet sen kan man få dricka den goda drinken. :p Rekomenderar att du har med dig tidningar eller dator. Själv så somnade jag på britsen så tiden flög iväg i allafall :p

Anonym sa...

Tips!
Sluta äta socker (såsom godis,kakor och vissa frukter såsom vindruvor etc) och rör på dig varje dag så minskar risken för att du ska gå ta insulin.....jag fick kanon bra värden genom att utesluta sockret. Men jag fick ju ta insulin (till måltid) eftersom jag utvecklade diabetes.
//kram Linda R

Anja sa...

Görs inte sockerbelastning alltid hos er?

Jag vet att tillväxt-UL inte är rutin överallt, vilket det är här runt v.32, men jag trodde att glukosbelastning var något som alla gravida gjorde runt v 26 eller när det nu är.

Låter som en mardröm med 4 timmar. Här är drycken klar, kall och förberedd när man kommer. Man får dricka den och sedan sitta i väntrummet en timme eller om det t.om är TVÅ, vilket är skittråkigt. Ta med en bok! Man ska tydligen inte ligga ner, vila eller sova, utan vara sittande, vaken.

och du, ta med koncentrerad citron, du vet sån där i flaska eller citronformad plastförpackning och spruta i. Då är drycken inte alls illa.

Lycka till :-)

kram