tisdag 24 januari 2012

Packar och rensar...

...så mycket jag orkar och kan.

Flyttkartongshögen har ökat. Även om jag inte hunnis så långt som jag hoppats, p.g.a. sjukdom. Men jag anar ett slut.
Och samtidigt försöker jag få lite mer ordning på våra saker. Vill ha det lite mer organiserat i skåp och lådor i huset. Så jag har läst på (jo, pluggat ordning och reda-tips, helt enkelt) och nu börjat sortera. Jag tänker att livet skall bli lite lättare, om jag får ordning i skåp och lådor. Och jag tänker att jag skall blogga om det. Min väg till en mer organiserad ordning. Vad tror ni? Bara boring eller lite intressant?! Kom gärna med synpunkter (och tips) under kommentarer.

Har i alla fall börjat med att lista allt (som jag kommit på.. har säkert glömt något) som jag vill ha ordning på. Alla grejer helt enkelt ;-) En lååång lista blev det. Sen satte jag mig och funderade ut vart jag ville allt grejerna skall förvaras och hur. Sen drog jag till IKEA och införskaffade en massa förvaringslådor med lock. Och nu har jag börjat sortera ner en hel del grejer. Allt skall liksom få sin låda och sin plats. Var sak på sin plats, som man säger. Och allt skall märkas. Då är det lättare för alla i hushållet (och andra utifrån) att finna det man söker. Så nu har min elektriska Dymo fått börja jobba.
So far so good!

Vad tror ni, kan det bli mer ordning än så här?
;-)

Jobbar i alla fall just nu efter principen: Rensa o sortera, finn en plast (låda) och märk.
Och jag slänger allt trasigt och ger bort sånt jag inte gillar eller som jag inte använt på en längre period. Behåll, släng eller skänk helt enkelt.
Idag har jag fyllt 2 bortskänkes lådor. Det känns SKÖNT! Imorgon svänger jag förbi skopan med dom. Då kommer det nog kännas ännu skönare.

Men nu, är det dags att sova! Så; -God natt!

3 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Vilket jobb! Och vad bra. Och det är väl kanon om du bloggar om det, för då blir man ju inspirerad. Vi ha "rensa" som ett av våra projekt för året. Nu är jag ju en hamster, så det blir väl ingen enorm utrensning, men det handlar ju också om att få saker att hamna på rätt ställe, som du skrev. Och bara det kan ju göra stor skillnad. :-)

Jag hade värsta städarlusten direkt efter nyår, och jag hoppas lite av det kan komma tillbaka när jag blir frisk.

Jättetack för kramen. Den värmer. :-)
Kram!

Birgitta sa...

Perfekt, och lite avis blir jag då mitt eget hem i allt snabbare takt verkar fyllas av lådor märkta "blandade saker".
Kram

Katta sa...

Mycket smart när man ändå ska packa ner är det väl lika bra att göra det lättre på det nya stället :)